به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، قرار شده ۲۳ هزار میلیارد تومان به این قانون بین خانوارهای یارانه بگیر قلمرو توزیع شود. هرچند این اقدام در نفس عمل، توجه به فشاری است که بر عموم مردم درون عهد شیوع کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن وارد شده، اما با وجود عدالت ظاهری ای که در پرداخت به احصائیه ۲۳ میلیون خانوار وجود دارد، باطن تبعیض آمیز آن محل نقد قطعی فراغت خمود است.

باید در رویت داشت پرداخت یارانه بوسیله حساب خانوار به تعداد اعضای خانواده ودیعه است و مجموع آن به شمار حامی خانوار واریز می شود، اما مقرر شده یک میلیون عاری توجه به تعداد هر خانوار (یک نفره یا ۱۰ نفره) به صورت هم پایه به شمار هر حامی یارانه بگیر واریز شود. فارغ از اینکه آیا یک میلیون تومان برای تأمین معیشت خانوار در بحران کنونی کافی هست یا نه، باید پرسید آیا این یک میلیون تومان بخاطر یک خانوار یک نفره به همان مقیاس به کار خواهد آمد که برای یک خانوار ۱۰نفره؟کارشناسان با طرح انتقاداتی به این ایده، پیشنهاد کرده اند که دولت به بانک اطلاعاتی که با صرف کردن هزینه فراوان درون وزارت تعاون، فرمان و رفاه اجتماعی تهیه شده مراجعه بطی ء یا قواعد آن را درون نظر بگیرد تا ومی نداشته باشد به همه خانوارها در هر دهکی بوسیله یک میزان، قرضه مذهب الحسنه بپردازد. رجوع به این بانک اطلاعاتی، درون کنار ایده حذف دهک پنجم به ارتفاع و توزیع تمامی ۲۳ هزار میلیارد تومان در دید گرفته شده برای دهک های جاویدان مانده با ارقام بالاتر، مطرح شده است. توزیع پلکانی این رقم نیز یکی دیگر از ایده هایی است که درون بین گزینه های مطروحه دیده می شود.   انصاف تو عین بی عدالتی

بایزید مردوخی، اقتصاددان، در تحلیل این طرح اقبال می گوید: این رفتار دولت یک ژست دیپلماتیک است؛ مثل اربابی که به همه رعایای خود به مناسبتی سوغات می دهد. قضا و قدر قطعا می داند که تعداد اعضای خانوارها متفاوت است و چنانچه چنین نکرده، احتمالا به دلیل سهولت پرداخت به رخساره یکسان برای رفع تکلیف است.  مردوخی داخل امتداد می افزاید: تو ماهیت این اقدام دولت، هم عدالت وجود دارد و حزن بی عدالتی. توجه به تمامی شهروندان کشور، اما حاصل این توجه به نوعی تبعیض آمیز خواهد بود.این اقتصاددان با تأکید بر اینکه دولت باید از پایگاه اطلاعاتی وزارت تعاون، امر و رفاه اجتماعی مصرف کند، تصریح می کند: برای جمع آوری داده ها در این پایگاه اطلاعاتی، نفقه بسیاری صرف شده تا در مواقعی چنین، از این سیستم تام اطلاعاتی، یکروز برداری شود و نمی دانم موجب حاضر بودن استفاده از این داده های اطلاعاتی موجود چیست؟مردوخی معتقد است که صرف ۲۳ هزاره میلیارد تومان با مراجعه به داده های اطلاعاتی موجود و در صورت توزیع عادلانه آنها با توجه بوسیله ابعاد هر خانوار و البته دهک های درآمدی نیازمند، کافی است. بااین حال می گوید اینکه قدری بسیار از این بی آرامی از سوی یک شانس خیرخواه در یک حکمرانی خوب، صرف کردن شود، می تواند بهتر غم باشد.   تبعیضی به خسارت خانوارهای پرجمعیت

محمدتقی فیاضی، کارشناس اقتصادی، همچنین در گفت وگو با شرق» پیاده شدن این طرح دولت، نقد باخبر کرده و می گوید: بنیادی ترین اشکال این طرح، تبعیض ناروایی است که داخل آن مستور. یارانه نقدی به تعداد افراد خانوار به شمار سرپرست خانوار واریز می شود، اما این مبلغ بوسیله طور یکسان بوسیله حساب همه حامی های خانوار واریز می شود. این تبعیض به خسران خانوارهایی است که جمعیت آنها بیشتر است.
فیاضی امتداد می دهد: احتمالا محدودیت منابع مالی دولت سبب می شود که این گونه عمل کند. بااین حال تفسیر مناسبی ازاله. دولت می تواند با پلکانی کردن پرداخت این دستیار خرج در دهک های مختلف (فرضا خانوارهای مورد نفره، سه نفره، پنج نفره، هفت نفره و هفت نفر به بالا)، همان گونه که در هدفمندی یارانه ها توصیه شده بود، اقدام به پناه از خانوارهای با درآمد کمتر کند. این اقدام بوسیله انصاف نزدیک زیرفون بود، اما به نظر می رسد بخت به دلیل هبوط منابع مالی، به این موارد نیز فکر نکرده باشد.این کارشناس اقتصادی درون ادامه راهکار دیگری را هم با توجه به کمبود منابع مالی دولت، پیشنهاد می دهد. او می گوید: شاید بهتر باشد دولت ۲۳ هزار میلیارد را بین همه ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر توزیع نکند و تنها به دهک های مشخصی که در اعاشه خود دچار آسیب جدی شده اند، دستیار هزینه بپردازد.   خانوارهای کم درآمد را می توان شناسایی کرد

فیاضی می گوید: چنانچه بتوانیم (که می توانیم) خانوارهای کم درآمد را احصا کنیم، این مشکل قابل محلول است و حتی می استعداد صیقل بوسیله خانوارهای کم درآمد را از یک میلیون به سه تا چهار میلیون هم تقویت کرد. 

خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، کارگران، بازنشستگان، کارمندان با درآمد پایین و . قطعا تعدادشان اندک است و می توان این معاون خرج را از ارقام بالاتر بین آنها توزیع کرد، زیرا با وضعیت نفخ و قدرت خرید پول ایران، یک میلیون شاید درون حد زنده ماندن به درد خانوار بخورد و نه بیشتر.بوسیله گفته او، چنانچه طالع پیشنهادهایی را که پیش تر نیز  بخاطر توزیع یارانه نقدی از سوی کارشناسان طرح شده بود ملاک صبر دهد، می تواند توزیع عادلانه ای بخاطر پرداخت دستیار نفقه به مردم عرضه دهد.   کم درآمدها در شورش کرونا بیشتر آسیب دیده اند

او می گوید: دولت باید درون نظر داشته باشد که خانوارهای اندک درآمد بیش از دیگر خانواده ها از هیاهو کرونا آسیب دیده اند، زیرا عموما این افراد درون مشاغل غیررسمی فعالیت می کردند که زمان حال تعطیل شده خواه اشتغالشان از مشت رفته است. بنابراین به دولت نصیحت می شود تا پرداخت دستیار خرج را از دید رقم، بالاتر برده و اصلی یواش و درعین حال به حذف افراد بالای دهک پنجم درآمدی اقدام کرده تا منابع این توزیع عادلانه فراهم شود.به گزارش شرق»، علاوه براین قرضه مساوی یک میلیونی طالع با وجود مضیقه فراوان مالی تو بودجه، دو مورد محدود دیگر را هم داخل نظر گرفته که در ملاک گزینش آنها نیز به گفته کارشناسان، دقت کافی رخساره نگرفته است. محمدباقر نوبخت، رئیس راه اندازی برنامه وبودجه، گفته به چهار میلیون خانواری که بر اساس داده های بانک اطلاعاتی، درآمد ثابتی ندارند قرین کارگران فصلی، رانندگان تاکسی و سایر مشاغل مشابه، علاوه بر وام یک میلیون تومانی، یک وام یک تا دو میلیون تومانی نیز پرداخت خواهد شد. در این رابطه سرپرستان این خانوارها نیز باید به پیامکی که به آنها بخاطر دریافت این وام قرض الحسنه ارسال می شود پاسخ دهند و بازپرداخت اقساط این قرضه هم از محل یارانه نقدی خواهد بود. این موارد علاوه بر کمک بلاعوض ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومانی است که برای سه گانه میلیون نفر داخل دیدن گرفته شده که مرحله اول آن درون اسفندماه صیقل و مرحله دوم قبل از انتها فروردین واریز خواهد شد.
ارسال دیدگاه شما

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها