یان کالوم، مدیر مدل سازی جگوار بوسیله طور رسمی از سمت مدیریت استودیوی طراحی این شرکت کناره گیری می یواش. کالوم داخل طول زیاد از ۲۰ سال همدستی با این شرکت، طرح های بیش عمده و افسانه ای را رهبری کرده است. اگر بخواهیم چند مقیاس از کارهای کالوم را صیت ببریم، می توان به خودروهای اخیر متشابه جگوار F-Type، XF و I-Pace رمز کرد. یان کالوم نیز ابرخودروی مفهومی C-X75 را طراحی کرد؛ یکی از کامل ترین محصولات جگوار که در سال ۲۰۱۰ با همکاری تیم فرمول یک ویلیامز معرفی کردن شد.



یان کالوم که تیرماه (ژوئیه) امسال با جگوار خداحافظی می کند، به پروژه اصلی خود پس از استعفا اشاره نکرده، اما درها را برای خود باز گذاشته است؛ کالوم در این ماخذ می گوید:من دوران حرفه ای باورنکردنی در جگوار داشته ام. یکی از ممتاز ترین کارهای من مدل سازی خودروی XF است، در مدت این آغاز دوران جدیدی درون لول جگوار از سبک سنتی به طراحی معاصر و خال عطفی در داستان ما حیات. من دیگر در این شرکت، طراحی خودرو انجام نمی دهم و در ادامه پس از خروج، به عنوان وکیل جگوار امر می کنم. غلام این مسئولیت را بخاطر رساندن مدل سازی جگوار به جایی که سزاوار آن بود، پذیرفتم. ۲۰ سال از آن زمان می گذرد و غلام به آنچه داخل این مدت انجام داده ام، اعتقاد دارم. باتوجه به غلبه جگوار در محصولات و طراحی، احساس می کنم که اکنون از نظر شخصی و حرفه ای زمان مناسبی بخاطر رفتن و بررسی کردن پروژه های طراحی دیگر است.



کالوم علاوه به خشکی امدن خودروهای اسپرت و سدان های فوق العاده، نیز مسئولیت هدایت جگوار بوسیله جانب دوران خودروهایشاسی بلند و کراس اور را در دوران تصدی خود به عهده داشت. از جمله محصولات شاسی بلند که کوچکتر هدایت کالوم طراحی شد، می نبوغ به جگوار F-Pace و E-Pace اشاره کرد. هر دو خودرو از عموم دلگشا منظرترین کراس اورهای پرفروش در بازار کنونی هستند، بنابراین بخاطر پیدا کردن و اجرای سبک جگوار داخل فرمت ذاتا متمایز کراس اور کاربرد می شوند. کالوم همچنین مسئولیت طراحی خودروهای بزرگی را خارج از جگوار پهلو عهده داشته است که از یکسره می توان به استون مارتین DB7 ، DB9 و ونکوئیش به همراه فورد اسکورت کازورث اشاره کرد.



کالوم دوران حرفه ای خود را از سال ۱۹۷۹ با استودیو طراحی فورد آغاز کرد و پس از ۱۱ سال فعالیت در آنجا، بوسیله مرکز طراحی TWR پیوست. یان کالوم درون آن دوران همراه با جامع والکینشاو دیزاین (Tom Walkinshaw Design) در طراحی استون مارتین DB7 نقش داشت. کالوم در سال ۱۹۹۹ به عنوان مدیر نقشه کشی بوسیله جگوار آمد و طی سال های اولیه، مسئولیت هدایت تیم طراحی استون مارتین برای نمونه های ونکوئیش و DB9 را ایفا رحم.

مقاله های مرتبط:برنامه ریز سابق جگوار لندرور به جیلی پیوستطراح سابق جگوار و رورویس، بوسیله شرکت فاو چروک پیوست

کالوم در ادامه با اشاره به طراحی جگوار اف-تایپ و آی-پیس گفت:مدل سازی F-TYPE برای من یک رویا بود و جگوار I-PACE فرصتی برای ایجاد ثمر بسیار نوآورانه ای بود که واقعاً ادراک از جگوار را به چالش می کشید. موفقیت این خودرو نشان می دهد که جگوار تا چه اندازه بوسیله جلو پیش رفته است.

یان کالوم در سال ۲۰۰۵ عنوان طراح سلطنتی صنعت خودرو را کسب کرد و در سال ۲۰۱۴ به فکر کردن یک عمر تقلا در زمینه طراحی، مفتخر به شهود مدال صنایع دستی بریتانیا شد. کالوم گرچه برای پیگیری سایر پروژه های طراحی از پست خود کنار می رود، ولی همچنان به عنوان مشاور طراحی در این همکاری مشغول به فقره خواهد بود.



سؤال بزرگ ما این است که کالوم در دوران پس از جگوار بوسیله کجا می جوی و در طراحی چه خودروهایی انبازی می نرم. هر خودرویی که کالوم تصمیم بگیرد داخل آینده طراحی کند، بدون شک فوق العاده و بی بسان خواهد بود. پس از کالوم، مأموریت هدایت تیم طراحی جگوار پیاده شدن عهده داری جولیان تامسون قرار می گیرد که غصه اکنون مدیر طراحی خلاق این شرکت است. تامسون از سال ۲۰۰۰ با جگوار شریک می یواش و قبلاً نیز با فورد، لوتوس و فولکس واگن کار کرده است.بیشتر بخوانید:جگوار لندرور و بی ام و تو تولید خودروهای الکتریکی شریک شدن می کنندابتکار جالب جگوار لندرور در استعمال از گرم کن حکم برای مسیریابیجگوار لندرور با کاهش سود جدی مواجه استبازسازی و تیونینگ خودرو کلاسیک جگوار XK120کشور سازنده خودرو چقدر شکوه دارد؟

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها